In the Loop - 2009-09-11 20:59:18 Ner Upp

In the Loop

In the Loop var en relativt okänd faktor för mig. Min kunskap om filmen sträckte sig så långt att jag visste att han från The Sopranos var med och att filmens intrig handlade någonting om relationen mellan amerikaner och britter.
Men efter att ha hört mycket gott om filmen från olika håll, så steg mina förväntningar på filmen högre och högre. När sen orden "bra" och "satir" användes i nästa alla recensioner på filmen - och dessutom i samma mening, så var jag såld. Den här filmen skulle jag se.

In the Loop utspelar sig i politikens allra innersta vrå - i alla fall i Storbritannien och USA - där världsomfattande strategier blandas friskt med rena personliga åtagande.
Man skämtar här friskt med allt och alla, och de båda inblandade länderna - men framförallt deras ledare, får några rejäla kängor.
De styrande agerar snarare som motsträviga barnungar, som vill få allt de strävar efter utan någon som helst tanke på vare sig empati eller moral gentemot andra.



Filmens upplägg för tankarna till alster som både The Office och His Girl Friday. Den senare via den maskinskjutsliknande leveransen av - och vändningarna i, filmens dialog.
Detta är en fruktansvärd underhållande och framförallt rolig film på alla plan. Filmen ifrågasätter dessutom inte sin publiks tankeförmåga, utan kör på sin idé fullt ut utan att för den skull blir för övertydligt.

För intrigen i In the Loop är invecklad, vilket automatiskt inte betyder att den är för svår att hänga med i. Om bara man ger filmen en chans med både tid och tanke, så ska det inte vara några som helst problem.
Det välskrivna manuset underlättar även detta och samtidigt så innehåller det en drös riktigt klockrena karaktärer.
För detta är inget enmansrace med en enda bärande skådespelare, utan här får alla inblandade sin beskärda del i strålkastarna och hela ensemblen är filmens riktiga stjärna.



Det ena minnesvärda citatet haglar efter det andra och det - tillsammans med en mängd originellt använda filmreferenser, gör att jag njuter i fulla drag av den här filmen.
In the Loop var helt klart en stor positiv överraskning på mig och är årets bästa komedifilm än så länge. En film som är väl värd att spana in.


Kommentarer Ner Upp

Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se