Toy Story - 2010-08-30 10:50:07 Ner Upp

Toy Story
Världens första långfilm helt gjord med datorns hjälp och den definitiva starten på filmstudion Pixar. Filmen har dessutom en speciell plats hos mig då det var en av de första filmerna jag såg på bio. En sådan känsloladdad film kan vara svår att se om nu när man har blivit lite äldre, då två lägen kan uppstå. Antingen blir man besviken på filmen och på så sätt svärtar ner ett positivt barndomsminne, eller så infinner sig en nostalgisk känsla över filmupplevelsen och man kommer ihåg både "det" och "det" och samtidigt har för mycket överseende med filmens sämre egenskaper.

Lyckligtvis uppstod inget av de ovanstående lägena när jag nu såg om Toy Story, cirka 15 år efter sin premiär. Historien i filmen lär de flesta veta om vid det här laget. Cowboyen Woody är pojken Andys favoritleksak, tills en dag då Buzz Lightyear tillkommer via ett födelsedagskalas, "rör om i grytan" och sätter tidigare givna relationer på spel.



Att historien utspelar sig bland leksaker har jag på senare år insett varit ett genidrag från Pixars sida. På detta sätt kopplar man direkt tag om barnen och presenterar något som de känner igen. Genom att bland välbekanta leksaker med nya har man även lyckats skapa en brygga mellan barn och vuxna, något som på ett eller annat sätt går att applicera på majoriteten av Pixars filmer sedan dess. Vuxna kan även känna igen sig i relationen till sina leksaker från sin barndom, då "vi alla har varit barn en gång i tiden". Klockrent!

När nu filmen har fått några år på nacken märker man även att "leksaksdraget" var genomtänkt ur ett mer visuellt perspektiv. Då människorna, djuren och miljöerna i filmen känns daterade vid det här laget, fungerar fortfarande huvudkaraktärerna förvånansvärt bra. Woody, Buzz och de andra leksakerna ser helt enkelt ut som de alltid har gjort.



Symboliken kring leksakerna är även påtaglig för Pixars filosofi överlag. Deras första långfilm präglades av en lekfullhet och kreativitet inför mediumet, likt ett barn inför sina leksaker, som visade sig bli en fullträff även i deras kommande filmer. Här är element som underhåller barnen, referenser och skämt för de vuxna och ett budskap som förs fram utan att bli för sliskigt. Allt detta utan att tappa det mest grundläggande av allt, underhållningen.

Toy Story är på alla sätt och vis en underhållande, rolig, känslofylld och sevärd film som fortfarande håller. Visst finns det lite nostalgi inblandat i mitt omdöme, men genom att Pixar inte glömde bort en bra historia och karaktärer där under mitten av 90-talet, mitt i all revolutionerande teknik, så fungerar den fortfarande. En av mina första filmupplevelser visar sig fortfarande hålla och det glädjer mig något oerhört.


Kommentarer Ner Upp

Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se