Shutter Island - 2010-02-22 22:03:47 Ner Upp

Shutter Island
En film regisserad av Martin Scorsese genererar automatisk större förhoppningar, oavsett man vill det eller ej. Med filmer som Taxi Driver, Goodfellas och Raging Bull i sitt medvetande så ter det sig som ett ganska rimligt antagande i sammanhanget. Hans filmer på senare tid har oftast hållit en väldigt hög nivå, utan att för den skull ha den där magiska känslan som kännetecknade hans tidigaste verk. Är kanske Shutter Island en tillbakablick i stil och känsla som de tidigare filmerna?

Likt de flesta av Scorseses filmer från 00-talet så spelas huvudkaraktären även här av Leonardo DiCaprio. DiCaprio är ingen favorit hos mig, men jag kan inte komma ifrån att han är en mycket kompetent skådespelare. Han spelar här Teddy Daniels, en federal agent som tillsammans med sin partner anländer till ön med samma namn som filmens titel. Anledningen till agenternas anländande till ön är att en mordåtalad kvinna har rymt från mentalsjukshuset som är beläget på ön.



Det första som slår mig under filmens inledning är hur snyggt allt som visas på duken är. Allt från miljöernas interiörer till exteriörer och karaktärernas tidsenliga kläder, bidrar till att jag snabbt sätter mig in i berättelsen. Berättelsen byggs successivt upp och tillsammans med musiken så skapas det en spänning som är närvarande på ett eller annat sätt genom hela filmen. Detta är en av filmens styrkor, att man tillåter det att gå långsamt framåt och låter berättelsen ta den tid den behöver.

Detta till trots så är detta tillvägagångssätt i min mening även till filmens nackdel. Filmen innehåller en mängd olika överraskningsmoment, men jag blir aldrig sådär trevligt överrumplad över historien som jag hade önskat. Jag känner att man inte vågar köra fullt ut här, utan kör någon mellanväg för biopubliken. Vad jag har förstått så ska boken vara ännu mer tillspetsad och djärv, vilket gör att jag blir väldigt sugen på att ta och läsa den någon dag.



Skådespelarmässigt så är det idel toppnamn som kantar rollistan, men ingen briljerar på det sättet som jag hade hoppats på. Namn som Mark Ruffalo, Ben Kingsley och Max von Sydow agerar alla bra i sina roller, men gör inget extra minnesvärt. På detta sätt så blir DiCaprios prestation nedtonad, för han har ingen bra omgivning att agera ut hela sitt register på.

Detaljen med filmens skådespelarensemble kännetecknar även filmen som helhet. Shutter Island är på alla sätt och vis en kompetent och bra film. Ingredienserna lovar dock mer än vad slutprodukten kan leverera och slutomdömet hamnar någonstans mitt emellan. En sevärd film, men långtifrån regissörens främsta verk.



Kommentarer Ner Upp

Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se