Stora filmlistan - 2011-01-14 14:39:35 Ner Upp

Micke på BlueRoseCase gjorde en sammanställning i filmväg under namnet "Stora filmlistan" och det var intressant att få följa vad han tyckte. En ambitiös uppgift som jag inte kunde motstå att göra själv.

När man ser film, och har gjort så under en längre period, är det intressant att stanna upp emellanåt och fundera över vad man egentligen har tyckt om. Vad som har fastnat och vad som på något sätt har berört en.

Jag har modifierat lite bland kategorierna för att kunna få med majoriteten mina favoriter. Då kör vi igång då!

Välj minst 3 favoriter

Action:



Komedi:


Thriller:


Skräck:


Klassiker:


Sci-Fi:



Drama:


Svensk Film:


Äventyr:


Barn och familj:


Musikal Musik:

I fokus: Manus:

Krig:

Animerat > [för barn]:

Ögongodis:



Skådespelare:
Jack Nicholson, Toshirô Mifune, Peter Lorre

Regissör/er: Stanley Kubrick, Quentin Tarantino, bröderna Coen, Chan-wook Park, David Lynch
Soundtrack: Ennio Morricone, "American Graffiti", "Le Fabuleux Destin d'Amelie Poulain", Tarantinos souliga urval, Stanley Kubricks mer klassiska varianter eller David Lynch mystik.

BLANDAT

Sämsta film enligt dig:
Svårt men framförallt tråkigt att sätta en sådan etikett på en film som någon har lagt ner mycket arbete bakom för att slutföra. Kan annars ge ett urval på så kallade klassiker som jag inte riktigt uppskattade fullt ut: "Bringing Up Baby", "Repulsion", "Bride of Frankenstein" och "Andrey Rubloy"
Genres du gillar mest: Drama (denna något vaga genrebenämning som erbjuder en stor bredd av olika sorters filmer)
Genres du gillar minst: Musikaler
Bästa film du sett på bio: Många filmer att välja på.
Bästa film: "De ofrivilliga", "Inglourious Basterds"
Bästa filmupplevelse: "Toy Story" (mitt första biominne som jag kommer ihåg), "Avatar" (en film jag gillade nästan enbart tack vare bioupplevelsen) och "Inglourious Basterds" (trodde inte att sådana höga förväntningar kunde infria sig direkt, därför såg jag filmen två gånger på bio under en kort period)

Bästa uppföljare: "The Godfather Part II", "Terminator 2", "Aliens"
Bästa re-make: "För en handfull dollar"
Bästa franchise: Om där inte finns någon gemensamt drivkraft bakom, som behandlar alla filmer med samma kärlek och respekt, fungerar inte en franchise fullt ut enligt mig. Och ingen franchise har i nuläget lyckats med detta enligt mig.

10 favoritfilmer: Tio valfria från listan ovan.
5 favoritkaraktärer: Gunnery Sergeant Hartman, Travis Bickle, R.P. McMurphy, Alexander DeLarge, HAL 9000

3 filmer som aldrig borde ha gjorts: Det finns i min mening inga filmer som aldrig borde ha gjorts. Det finns däremot många "skitfilmer" där ute, men utan dessa kan man inte njuta fullt ut av de små guldkornen som ibland dyker upp.

Nämn en bra verklighetsbaserad film
: "Anchorman: The Legend of Ron Burgundy" (kanske säger någon om min uppfattning kring orden "based on a true story" till en film)

Nämn en överskattad film: Ordet överskattat i sig är i min mening överskattat. Men jag fastnade aldrig så hårt för "Sagan om Ringen"-trilogin som vissa andra verkade göra.
Nämn en underskattad film: "JSA: Joint Security Area"
Bästa filmcitatet: ”Hamburgers! The cornerstone of any nutritious breakfast.” - Jules Winnfield, "Pulp Fiction".
Bästa tagline: This time... It's personal. - "Jaws: The Revenge"

Om du fick medverka i vilken film du ville, vilken skulle det vara: "Pulp Fiction" såklart :)
Hur många filmer har du hemma: Enligt min filmlista på filmtipset är det cirka 200 stycken.
Vart köper du dina filmer: Discshop, CDON, Ginza, Megastore, Play.com
Hur ofta går du på bio: En gång per månad i snitt under ett helt år.
Första filmen du minns: "Toy Story"
Favoritfilm när du var liten: "D2: The Mighty Ducks", "Busungnarna" (1994)

Filmkväll, vilket snack kör du på: Cashewnötter eller någon form av mörk choklad
Den snyggaste samlarutgåvan enligt dig: Valfritt i en plåtlåda. Är inte så mycket för allt krimskrams som brukar följa med de största samlarutgåvorna, så jag gillar ett mer stilrent och enkelt tillvägagångssätt kring det hela.
Vilken film har fått dig att gråta av skratt: "Beverly Hills Ninja"

Vilken film har fått dig riktigt rädd: När jag var yngre blev jag livrädd av en National Geographic-dokumentär om hajar. Räknas det?

Nämn en film som fått dig att må dåligt: "Requiem for a Dream"

Om du bara fick se en enda film för resten av ditt liv. Vilken väljer du: "A Clockwork Orange"
Välj minst tre andra bloggare som du vill skicka listan vidare till: Säger som min föregångare:  Jag skickar vidare den till alla som inte gjort den!

 


Kommentarer Ner Upp
BlueRoseCase - 2011-01-14 18:32:31

Intressanta val och kategoriseringar! Intressant att du kategoriserar Lost Highway som skräck och Mulholland Drive som äventyr (ingen kritik)! Tycker det är himla svårt att sätta en genre på de flesta Lynch-filmer. Kul lista med relevanta justeringar. Och tack för länken!

filmitch - 2011-01-15 12:14:47

Intressant lista jag fick även en del tips. Jag mår nog samre av Irresivible än av Requem men skillnaden är hårfin.

Martin - 2011-01-15 13:03:32

BlueRoseCase: Jag tycker det är svårt att sätta en enda genrebetäckning på de flesta filmer. Så mina val är mer anpassade för att jag ska kunna få med mina favoriter snarare än att just den är en skräckfilm och den är äventyr.



Kring Lost Highway kände jag att den hade en mer påtaglig spänning än Mulholland Drive och framförallt att den förlita sig mer på spänningen än den sistnämnda, därav mitt val. Den sistnämnda filmer var också mångt och mycket ett äventyr för mig som publik, därav mitt val ;)



filmitch: Håller med dig om att man mår illa efter man har sett Irresivible. Men eftersom jag såg Reqiuem for a Dream först, och således blev min första må-illa-till-film-upplevelse, så valde jag den.

Sofia - 2011-01-15 14:13:47

Som med alla andra som orkat göra de här mastodontlistorna blir jag imponerad av blotta omfånget! Frågor, funderingar och kommentarer:



Kul med Joint Security Area i thrillergenren, en riktigt bra film (öht tycks Park vara en favorit – tre filmer!). Noterar också att de flesta av dina klassiker också skulle kunna platsa som thrillers, jag hade nog trott att du skulle ange det som din favoritgenre. Och Alien-serien har fått hela två omnämnanden…



Är det bara svenska komedier som faller dig på läppen? Tolkningen av Eyes Wide Shut som äventyr skulle jag gärna vilja läsa mer om.



HAHA, din BOATS-tolkning vill jag nog inte ens veta något om ;)



Resten-av-livet-filmen bådar gott :D Men varför inte Pulp Fiction?

Martin - 2011-01-16 17:20:02

Sofia: När man väl kom igång var det inte så farligt, snarare roligt.



JSA är en riktigt bra film och Park har snabbt blivit en favorit med Vengeance-trilogin och nyss nämnda film. Angående thrillers kontra drama så anser jag drama vara en något vag genrebetäckning där även en riktigt bra thriller platsar (som har människor i fokus).



Nu när du säger det så verkar det vara komiska filmer från Sverige som jag uppskattar. Och det stämmer nog att det behöver lättas upp lite för att jag ska kunna gilla svenska filmer, även om jag gillar en del Bergman-filmer som inte kan klassas som humoristiska direkt. Kom även på att jag glömde "Picassos Äventyr" som jag anser är en liten pärla.



Som jag skrev tidigare har jag något vaga genreklassningar, där just "Äventyr" känns som den mest vaga här. Men jag ser EWS som ett psykologiskt och sexuellt äventyr, främst inne i huvudet på Cruise karaktär. Dessutom är de flesta av filmerna som jag har klassat som "Äventyr" också en upplevelse och äventyr för mig som ser på filmen. Om någon förstod vad jag menade där?



Hehe, jag kan gärna ge en snabbförklaring kring BOATS om du vill;)

Jag gillar filmer som har verklig bakgrund, men att tvungen tracka på sin publik att detta är baserad på en verklig historia är att fördumma sin publik och även som någon form av "bortförklaring". Tyckte du inte filmen var bra, nämen det kan vi ju inte hjälpa för vi följde bara den riktiga historien. Tyckte du filmen var bra? Ja, men det var för att vi lyckades kräma ur det bästa av historien (läs: skriva om så att det blir en "bra" historia).

Så "based on a true story" tycker jag fungerar bäst genom en dokumentärfilm eller att man helt enkelt skippar att skriva ut det i början, så att publiken får kolla upp det själv.



Därför gillar jag i Anchorman där man kör en parodi på detta: Parodied in Anchorman which opens with a title card claiming that it's a true story and "Only the names, locations and events have been changed".

Så gillar jag det :)



http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/VeryLooselyBasedOnATrueStory

Martin - 2011-01-16 17:22:44

Angående kring "Resten-av-livet-filmen" ville jag inte välja Pulp Fiction dels för att jag kände att det redan har blivit för mycket av den varan tidigare i inlägget. Men även att "se-en-film-för-resten-av-livet" känns nästan som en skräckfilm och då jag lätt bli trött på filmer om jag ser dem för ofta så vill jag inte trötta ut Pulp Fiction, filmen som "började" mitt filmintresse.



Att jag då valde "A Clockwork Orange" beror på att jag ändå vill ha en bra film och det känns som om den har mer att diskutera och upptäcka än "Pulp Fiction".

Sofia - 2011-01-17 06:22:26

Jag tror jag har sagt det förut: det är väldigt roligt att du lägger ned så mycket ansträngning på dina kommentarer, både här och på andras bloggar.



Tror jag förstår vad du menar med äventyr (tvådelad anledning, liksom). Det är nog mest jag som blivit så indoktrinerad av de senaste årens filmer att äventyr har blivit synonymt med fantasy eller åtminstone övernaturligt tema.



Kan definitivt hålla med om invändningen av BOATS-genren, den eventuella sanningshalten bakom filmen tas ibland som en intäkt för att filmmakarna nästan inte har något eget ansvar: "Skyll inte på oss, det var ju en sann historia".



Det är frågan om jag inte är böjd att hålla med dig också så här spontant: antingen dokumentär eller också inte skriva något alls. Å andra sidan vill man ju ibland framhålla personen filmen handlar om (typ Erin B) och då blir marknadsföringen lite rumphuggen om man inte ska vara så tydligt med sanningshalten.

Sofia - 2011-01-17 06:24:07

Just det, glömde fråga: Du har sett alla Tramp-filmerna och gillar Great Dictator bäst?

Martin - 2011-01-18 19:56:36

Sofia: Tack för de vänliga orden. Tror jag har sagt det tidigare att jag egentligen föredrar forum framför kommentarsfälten, men jag backar inte för en trevlig diskussion i första taget :)



Håller med om att äventyr förknippas främst med fantasy eller övernaturliga teman, men jag försöker frångå de mest givna valen inom dessa genrer just för att "röra runt lite". Sen att jag tycker om dessa filmer framför andra är ju det som slutligen avgjorde det.



Ditt exempel om Erin B var ett bra sådant där man faktiskt kan "få" göra det. Hoppas bara sedan att man följde hennes liv något sånär till punkt och pricka i filmen, annars känns det lite som falsk marknadsföring.



Jag har väl sett de riktigt stora klassikerna med Chaplin och hans luffarfigur och då gillade jag Great Dictator bäst. Just kombinationen mellan Chaplins numera kännetecken tragedi och komedi är enligt mig mest fulländad i den filmen. Men annars gillar jag The Kid också väldigt mycket och även andra av hans filmer, men de når inte riktigt samma höjder som Diktatorn.

Sofia - 2011-01-19 10:51:24

Dictator är lite för patosfylld för min del, jag följer strömmen och röstar på Modern Times som absolut bästa filmen, ypperlig bladning mellan humor och historia. Men även The Circus är en riktig charmör.


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se