Brick - 2011-06-07 22:31:01 Ner Upp

Brick
En kvinna hittas mördad och övergiven vid ett vattendrag och genast sätts jakten igång för att försöka hitta den skyldiga bakom dådet. Det är upptakten till Brick, en deckare och mordgåta i skolmiljö. Filmen har vad jag förstått blivit lite av en kultfilm sedan den kom ut 2005 och har samlat ihop sig en trogen skara fans. Själv hade jag knappt hört talas om filmen innan jag började se på den, vilket alltid är en spännande upplevelse att få ta del av.



Inledningen med den mördade, upphittade kvinnan för ens tankar direkt till Twin Peaks och vilket perfekt upplägg det var där att sätta igång en historia per omgående. Därför höjs ens förväntningar direkt på Brick som sedan tyvärr långsamt visar sig sjunka, krackelera och slutligen gå helt i kras. Man får som publik stegvis reda på mer och mer om mordgåtan och personerna runt omkring, vilket är ett bra upplägg kring en mordgåta för att skapa mystik. Ett grundligt misstag som manusförfattaren/regissören dock gör här är att inte berätta tillräckligt mycket till en början så att jag som åskådare ska kunna låta historien "ta fart" ordentligt. På så sätt blir Brick en mer och mer intrasslad mordhistoria utan engagemang, vilket leder till att hela historien snart faller helt platt.

Det är en skör balansgång att gå när det kommer till att hålla inne information för att successivt kunna öka publikens intresse för en berättelse. Blir det för lite information har man som publik ingenting alls att relatera till och intresset för historien svalnar snabbt. Lyckas man däremot har man ett ypperligt upplägg där man "suger" in publiken i filmen. En som är mästare på det här är en regissör som David Lynch. Bricks upplägg är i stora drag faktiskt ganska lik en Lynch-film förutom på en väsentlig detalj, atmosfären.



Där David Lynch lyckas med atmosfär och successiv spänning "trolla" bort de eventuella luckor och frågetecken som finns i hans berättelser saknar Brick helt detta element och därför blir bristerna allt för påtagliga. Bra skådespelarprestationer (främst från Joseph Gordon-Levitt) och ett fint foto lyckas delvis rädda filmen från helt kaos. Eftersom jag inte hade några förväntningar på filmen skulle jag inte vilja påstå att jag är besviken på den. Jag hade dock bara hoppats på så mycket mer.


Kommentarer Ner Upp
Jojjenito - 2011-06-08 22:50:31

Mm, nej, den här var inte bra tyckte jag. The Pin, puh-lease. Jag såg den på Sthlm Filmfestival 2006 då den var surprisefilm. Skrev bl a så här:



"Nä, det kändes som en misslyckad blandning av barngangsterfilmen Bugsy Malone och ett film noir-experiment från nån nyexad filmskoleelev som tror att det räcker med jump cut-klippning och en svår handling."


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se