Pulp Fiction på 12 tum - 2011-06-11 09:44:09 Ner Upp

Det är som jag alltid har sagt; Film och musik passar tillsammans som handen i handsken, fisken i vattnet eller tavlan på väggen. Så när jag försöker utforska min nyfunna kärlek för vinylformatet när det kommer till musik är filminslagen alltid nära till hands. Egentligen hade jag redan tjuvstartat lite med soundtracken till American Graffiti och Stand by Me, men det är först vid Pulp Fiction som filmmusikssamlandet sätts igång på allvar.

Med tanke på vad den filmen har betytt för mig när det kommer till film- och musikintresse känns det högst naturligt och som ett givet inslag att ha den ståendes (viktig har jag lärt mig i vinylsammanhang) i samlingen. Tarantino är en mästare på att musiksätta sina filmer och musiken till Pulp Fiction är en av hans främsta sammanställningar. Rekommenderar starkt intervjun med Quentin Tarantino kring hur han tänker när han musiksätter sina filmer som finns med på samlarutgåvan utav soundtracket. Hoppas även att den ingår i vinylutgåvan.

 

 

Om någon är intresserad av vad min vinylsamling i övrigt består av läggs de kontinuerligt upp på Tumblr via följande tagg; My Collection.

 


Kommentarer Ner Upp
Pladd - 2011-06-14 01:50:46

Vad coolt! Kollade på tumblrbilderna också. Vilka omslag! Det är synd att dagens skivomslag inte får så stort utrymme, inte minst bokstavligt.

Martin - 2011-06-18 13:13:52

Pladd: "Once you go vinyl, you never go back."

CD-skivorna känns så små, bräckliga och tråkiga i jämförelse med riktiga vinylskivor. Jag brukar själv förespråka uttrycket "less is more" i min vardag, men när det kommer till musik är det snarare "more is more". I alla fall när det kommer till det fysiska formatet, annars är det Spotify som gäller :)

Plox - 2011-06-18 14:00:58

Köpte Pulp Fiction-cd:n för inte alls speciellt länge sen nu - rullat friskt i bilen sedan dess (det enda stället där jag överhuvudtaget befattar mig med cd-skivor numera).



Och som du säger - kul med "bonusspåret" där Tarantino berättar om filmens musik. Mer sånt!



Och ja vinyl är något alldeles extra - synd man inte får plats med en vinylspelare i bilen bara. :)


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se