Att resa till månen på luft - 2012-03-06 22:21:01 Ner Upp

Jag har redan tidigare nämnt om den klassiska sci-fi-filmen från 1902 Resan till Månen och hur den på många sätt revolutionerade filmmediumet (från återberättande av verkligenheten till underhållning). Nu är dock filmskaparen och trollkonstnären Georges Méliès 110-årsjubilerande magnum opus återigen på tapeten och det på flera olika sätt. Förutom att Georges Méliès, och därmed också Resan till Månen, är i fokus i Martin Scorseses senaste långfilm Hugo, gör det faktumet att kortfilmen firar just 110 år i år den väl värd att uppmärksammas.

Något som togs tillvaras på vid förra årets filmfestival i Cannes när man skulle presentera en upppiffad version av originalfilmen och denna gången dessutom i färg. Bara några veckor innan kortfilmen skulle ha premiär kontaktades den franska musikgruppen Air och tillfrågades ifall de ville musiksätta dem 14 minuterna som kortfilmen fyller ut. Det ställde musikduon glädjeligen upp på och snabbt var kortfilmen musiksatt och klar. Nicolas Godin och Jean-Benoît Dunckel i Air kände sig dock inte färdiga och spånade vidare på ett konceptiellt fullängdsalbum baserad på Méliés rymdäventyr. Ljuv musik uppstod och i år släpptes således albumet med samma namn som originaltiteln till kortfilmen, Le voyage dans la lune. Men låt mig först få berätta lite om min relation till Air.

 


När jag sedan, främst tack vare Daft Punk, lyckades komma ur "Absolute Music"-träsket och in i "försök-att-upptäcka-sin-egen-musikdentitet"-stadiet har fransk elektronisk musik alltid legat mig varmt om hjärtat. Ifall Justice får symbolisera det lite hårdare på den franska elektroniska skalan, och Daft Punk får vara någon form av ledstjärna i mitten, är det Air som tydligast för mig symboliserar den lite lugnare och mer harmoniska musiken. Genom sin blandning av 80-tals synthmusik, 60-tals pop och en någon form av nostalgisk retrofuturism över det hela, bäst framfört enligt mig på sitt debutalbum Moon Safari (som givetvis finns i samlingen), klarade de att hitta sitt ett eget segment i den elektroniska genren. Kan utöver deras debutalbum även varmt rekommendera deras soundtrack till filmen TheVirgin Suicides (Spotify).

Nåväl, hur står sig då den nya skivan i jämförelse med deras tidigare verk? Fantastiskt bra skulle jag vilja påstå. Det lugna och harmoniska finns där, det "filmiska" har funnits där hela tiden och nu lyckades de även experimentera mer med sin ljudbild och stoppa in ännu fler nyanser i deras musik att lyssna efter. Jag blev så pass nöjd med skivan att jag var tvungen att köpa hem den limiterade CD-utgåvan (se bild ovan) som även inkluderar den upppiffade kortfilmen i sin helhet och i färg. Tänka sig att en 110-årig kortfilm kan få en att köpa musik-CDs igen. Mycket ska man var med om.

Le Voyage Dans La Lune (Spotify)

 


Kommentarer Ner Upp
Pladd - 2012-03-07 19:48:37

Jag hade helt missat denna fascinerande bakgrund till albumet. Kul!

Plox - 2012-03-10 15:29:47

Haha, fantastisk liten historia!



Jag vill minnas att jag tyckte väldigt mycket om musiken i The Virgin Suicides och även om jag på det stora hela är otroligt dålig på att konsumera ny musik så ska jag helt klart ta och kolla upp Air.




Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se